اهمیت هیت مپ در سئو

هیت مپ چیست ؟ (Heat map)

 

تکنولوژی هیت مپ بسیار ساختار پیچیده و دقیقی دارد ولی با تجزیه و تحلیل هیت مپ صفحات اصلی سایت خود به نواقص طراحی سایت خود پی خواهید برد همچنین کمک به بهبود سئو و هم بهترین مکان ها را برای در نظر گرفتن منوهای اصلی و لینک های پولساز پیدا خواهید کرد .

نشانگر موس معادل نگاه کاربر؟

 در دنیای وب “نشانگر موس خبر می دهد از نگاه کاربر” یک تحقیق انجام شده در دانشگاه کارنگی ملون نشان داد که بیش از ۸۸ درصد حرکات موس روی صفحات وب، با محل نگاه چشم مطابقت می کند. بنابراین اگر حرکات موس را روی نمایشگر دنبال کنیم به اطلاعات مفیدی می رسیم و یک هیت مپ نسبتا دقیق در اختیار داریم.

در این صورت نیازی به تجهیزات سخت افزاری ویژه، مانند دوربین های ثبت حرکات چشم نداریم. بنابراین در حال حاظر برای ساخت هیت مپ دو روش کلی در دسترس ما است: دنبال کردن حرکات چشم و دنبال کردن نشانگر موس کاربر.

یکی از بزرگترین نکات و مهمترین موارد در جذب کاربر و پولسازی یک سایت ، تجزیه و تحلیل هیت مپ است . هیت مپ به شما نشان میدهد که موس کاربران و در نتیچه نگاه آنها بیشتر در کدام بخش از سایت شما چرخیده است ؟

به عبارتی رنگ آمیزی و طراحی سایت شما در کدام قسمت ها ، نگاه ها را جلب کرده است ؟

آیا منوها را و لینک های مهم را در جای خوبی گذاشته اید ؟ کلیدهایی مثل عضویت و یا اضافه به سبد خرید شما در بهترین جای صفحه است ؟

هیت مپ بر این تئوری استوار است که کاربران ، موس را در امتداد نگاهشان ، قرار میدهند و هر جایی که نشان گر موس قرار دارد به معنای آنست که نگاه ها و توجه بیشتری را به خود جلب کرده است . پس بهترین جا برای قرار دادن مطالب مهم آنجاست . اهمیت هیت مپ در سئو .حال که با اهمیت هیت مپ در طراحی سایت آشنا شدید بد نیست ، بحثی هم درباره نقش هیت مپ در سئو داشته باشیم.همه ما میدانیم که اگر گوگل به شما بخندد بازار به شما میخندد ، وشاید بزرگترین تلاش و هدف یک متخصص سئو ابتدا گوگل و سپس دیگر موتورهای جستجو باشد .

هیت مپ

هیت مپ

آمار نشان میدهد ۷۵ درصد از کلیک ها پس از جستجو در اینترنت بر روی همین بخش داغ شده !!!! یعنی چهار تا شش جستجوی اول گوگل است . کاملا” قابل رویت است که بیشترین نگاه در جستجوی گوگل بر روی پنج نتیجه اول است ، در صورتی که بخش تبلیغات در گوگل چندان بازدید کننده ای ندارد و این اهمیت به سزای سئو را به شما نمایش میدهد .البته عوامل متعدی در این امر دخیلند، مانند استفاده از رنگ ها در صفحه سایت، شناخت نحوه عملکر مغز انسان نسبت به موقعیت های موجود در سایت شما، نوع برنامه نویسی صورت گرفته در سایت شما و … . در این زمینه افراد متخصص در سئو و طراحی سایت میتوانند خیلی به شما کمک کنند … نکاتی در سئو وجود دارد که  هشتاد درصد متخصصین میدانند ولی برخی از آنها که گاهی خیلی ساده نیز میباشند فقط در اختیار بیست در صد بقیه است .

هیت مپ چه کاربردی دارد؟

فراموش نکنید هر چه زمان بیشتری صرف جمع آوری اطلاعات از کاربران بشود شما هیت مپ دقیق تری خواهید داشت. وقتی هیت مپ سایت تان ایجاد شود، متوجه الگویی خواهید شد. معمولا نقاط قرمز و زرد رنگ نشان میدهد که کاربران به کدام قسمت سایت شما توجه بیشتری داشته اند.

باید کمال استفاده را از نقاط داغ سایت تان بکنید. این اطلاعات کمک می کند که قسمت های مختلف سایت را درست بچینید. مطالب مهم تر یا تبلیغات را در نقاط داغ قرار دهید. وقتی بدانید که کدام نقاط سایت تان بیشتر مورد توجه است، تصمیم گیری برای بهبود سایت بسیار آسان تر خواهد شد.

معمولا از هیت مپ برای قرار دادن تبلیغات در مکان های بهتر استفاده می شود. بررسی هیت مپ سایت های مختلف نشان داده که سمت چپ بالای سایت یکی از بهترین مکان ها برای قرار دادن تبلیغات است. سمت راست هم توجه زیادی را به سوی خود جلب می کند و این موضوع در هیت مپ های به دست آمده در موبایل ها و تبلت ها هم صادق است.

با هیت مپ متوجه می شوید که «کلیک» کدام بخش سایت شما بیشتر است. اگر یک فروشگاه دارید بهتر است دکمه سبد خرید و پرداخت را آنجا قرار دهید. می توانید مکان هایی که توجه کمتری به آنها می شود را شناسایی کنید و به همین خاطر اشکالات سایت هم بهتر مشخص می شود.

ارسال پاسخ