بررسی سئو رقبا

رقیبان سئو SEO خود را شناسایی کنید.

گام اول در بررسی سئو سایت رقبا : رقبای خود را بشناسید

رقبای شما سایت هایی هستند که در کلمات کلیدی اصلی شما رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل دارند یا در کلمات کلیدی چند کلمه ای و عبارات با شما به رقابت می پردازند. در برخی موارد و زمینه های کاری شناخت رقبا کار آسانی بوده و شما تنها به بررسی سئو سایت و فعالیت هایشان می پردازید ولی همیشه شناخت رقبای اصلی به این سادگی نخواهد بود.

لیست رقبای شما می تواند بسیار طولانی باشد و امکان بررسی سئو رقبا برای این تعداد امکان پذیر نیست. کلمات کلیدی مورد نظرتان را در گوگل جستجو کنید و سایت هایی که در رتبه های بالا قرار گرفته اند را بعنوان رقبای اصلی خود برای بررسی سئو سایت آنها در نظر بگیرید.

گام دوم در بررسی سئوسایت رقبا : سایت رقبای خود را مشاهده کرده و به بررسی سئو آنها بپردازید

زمانیکه لیستی از رقبای اصلی خود تهیه کردید، سایت آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. برای بررسی سئو رقبا باید بدانید که آیا ظاهر سایتشان به خوبی طراحی شده است؟ کیفیت مطالب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟ حجم محتوای موجود در سایتشان چقدر است؟ از آدرس دهی پویا استفاده می کنند یا خیر؟ با این کار می فهمید که رقیب شما در فضای اینترنت چقدر حرفه ای عمل می کند و تا چه اندازه محتوای سایت خود را مناسب با سلیقه موتورهای جستجو ساخته است.

گام سوم در بررسی سئوسایت رقبا :بررسی کلمات کلیدی رقبا

کلمات کلیدی همواره مهمترین فاکتور برای موفقیت در سئو به شمار آمده اند. به همین دلیل اگر رقبای شما کلمات کلیدی مناسبی به کار برده باشند رتبه بهتری در نتایج جستجو خواهند داشت. گاهی اوقات در آنالیز رقبا در یافتن کلمات کلیدی آنها به مشکل می خوریم در این حالت با توجه به محتوای سایتشان بررسی کنید که آیا آنها کلمات کلیدی شما را بکار برده اند یا خیر؟

همچنین با استفاده از ابزارهایی مانند Website Keyword Suggestion می توانید بررسی کنید که چه کلماتی در سئو سایت مورد نظرتان تاثیر زیادی دارند. در طول این بررسی ها شما کلماتی خواهید یافت که از ذهن شما پنهان بوده اند و می توانید در سئو بهتر سایتتان از آنها استفاده کنید.

در ادامه ی بررسی سئو رقبا تراکم کلمات کلیدی در محتوای سایت رقیب را محاسبه کنید. ابزاری مانند Keyword Density Cloud در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. همچنین محل قرارگیری این کلمات را مورد توجه قرار دهید که آیا در محتوا، تگ های متا، عناوین صفحه، تگ تصاویر یا آدرس صفجات قرار دارند؟

قدم چهارم در بررسی سئو سایت رقبا : بررسی لینک های ورودی به سایت رقیب

لینک های ورودی یا بک لینک همانند ستون فقرات در بهینه سازی سایت یا همان سئو مناسب عمل می کنند. به همین دلیل در  بررسی سئو رقبا باید لینک های ورودی به سایتشان را بررسی کنید. به مبدا لینک ها، تعدادشان و متن مورد استفاده در آنها دقت کنید تا راز موفقیت رقیب را بدست آورید. معمولا در  بررسی سئو رقبا ایده های مناسبی برای لینک به سایتتان خواهید یافت. اگر رقیب شما از سایت های مناسب و پر بازدیدی لینک دارد که شما از وجودشان بی خبر بودید با صاحبان این سایت ها تماس گرفته وبراحتی لینک مناسبی برای سایت خود تهیه کنید.

بررسی لینک ورودی سایت رقبا
برای  بررسی سئو رقبا در این زمینه از ابزارهای رایگانی مانند Backlink Anchor text و Backlink Summary بهره بگیرید.

قدم پنجم در بررسی سئو سایت رقبا : بررسی عوامل دیگر سئو

برای سئو مناسب سایت کلمات کلیدی و لینک ورودی نقش مهمی را ایفا می کنند ولی همه چیز به همینجا ختم نمی شود. برای موفقیت در بررسی سئو رقبا شما باید رتبه الکسا، رنک گوگل (GPR) و عملکرد آنها در موتورهای جستجوی دیگر مانند Yahoo و Bing را نیز بررسی کنید. همچنین تعداد صفحات ایندکسشده از سایت رقیب توسط موتورهای جستجو را نیز در نظر داشته باشید.

گام ششم در بررسی سئو رقبا : رقبای شما از چه نوع تبلیغاتی استفاده می کنند

شرکت های زیادی هستند که استفاده از تبلیغات مناسب برای ورود بازدیدکنندگان را راحتتر از سئو و جذب مستقیم بازدیدکنندگان از موتورهای جستجو می دانند. یکی از روش های تبلیغاتی رایج، تبلیغات کلیکی گوگل است و شما با بکارگیری Google Adwords و Analyze Competition که توسط خود گوگل ارائه شده اند می توانید تخمینی از میزان رقابت در کلمه کلیدی مورد نظرتان و عملکرد رقبا در این زمینه داشته باشید.

بررسی سئو رقبا تمام شدنی نیست و باید در مقاطغ مختلف زمانی انجام شود، تمام فعالیتهایی که برای بررسی سئو رقبا گفته شد زمانبر بوده و در مواردی نیاز به تجربه کافی دارند. ولی اگر می خواهید راز موفقیت رقبایتان را بدانید باید همین مسیر را طی کنید، حتی اگر در این رقابت پیروز نشوید بازهم نکات و موارد زیادی را برای بهبود وضعیت سئو سایتتان خواهید یافت.

گام هفتم در بررسی سئو رقبا : ارزیابی میزان حضور در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی امروزه نقش مهمی در ورود کاربران به سایت ها دارند. به همین دلیل بررسی سئو سات رقبا در این زمینه دید مناسبی از عملکردشان به شما خواهد داد. Twitter، Facebook و Google+ از مهمترین منابع جذب بازدیدکنندگان به سایت ها هستند. در این شبکه ها رقبای خود را پیدا کنید و با اضافه شدن به لیست دوستانشان میزان محبوبیت و فعالیت هایشان را زیر نظر بگیرید.

ارسال پاسخ