سئو و بهینه سازی سایت برای موتور جستجو

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization

به معنای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است . به مجموعه فعالیت های تخصصی که بر روی وب سایت صورت می گیرد تا در نتایج بالاتر موتور های جستجو همانند گوگل ، یاهو، بینگ و غیره  قرار گیرد را بهینه سازی سایت یا به اصطلاح سئو می گویند . به عبارت دیگر سئو یک تکنیک یا فرآیندی است که باعث می شود وب سایت بر اساس کلمات کلیدی به رتبه های بالاتر صفحات اول موتور های جستجو قرار بگیرد که نتیجه آن افزایش رنکینگ وب سایت و افزایش ترافیک سایت خواهد بود. علم سئو در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسط وب مستر‌ها و مدیران سایتهای بزرگ بوجود آمد .

سئو فرآیند ساده‌ای نیست که به راحتی پیاده‌سازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینه‌ای و صبر است. موتور‌ های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی میکنند ، بنابراین وظیفه متخصصین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است .

 

پیاده سازی استراتژی ها ، تاکتیک ها و فعالیت های سئو و بهینه سازی سایت 

در طی فرآیند سئو و بهینه سازی ، پیاده سازی تاکتیک ها و فعالیت های صورت گرفته بر روی سایت به دو بخش کلی تقسیم می شود :

سئو درون صفحه یا On-Page Seo : به مجموعه فعالیت های تخصصی که مستقیما بر روی وب سایت و صفحات سایت صورت می گیرد تا در نتایج بالاتر موتور های جستجو قرار گیرد و کاملا توسط مدیر سایت و یا کد سازی روی صفحه کنترل می شود را سئو درون صفحه یا On-Page Seo می گویند . یا به عبارت دیگر سئو درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و هر چیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید ، می شود . برای مثال سئو درون صفحه شامل کدهای HTML ، متا تگ ها ، جایگیری مناسب کلمات کلیدی و چگالی کلمات کلیدی می شود .

سئو برون صفحه یا Off-Page Seo : به مجموعه فعالیت های تخصصی که به شیوه غیر مستقیم روی وب سایت تاثیر می گذارد تا در نتایج بالاتر موتور های جستجو  قرار گیرد و از اختیار مدیر سایت خارج است و توسط مدیر سایت و یا کدسازی روی صفحه کنترل نمی شود را سئو برون صفحه یا Off-Page Seo میگویند . برای مثال سئو برون صفحه شامل شهرت و محبوبیت لینک ها و رسانه یا شبکه های اجتماعی و … می شود .

انواع سئو

سئو کلاه سفید  ( White Hat SEO )

اصطلاح سئو کلاه سفید به مجموعه ای از تکنیک‌ها، روش‌ها و استراتژی ها یی که از قوانین و راهنمایی های موتور های جستجو تبعیت می‌کنند، اشاره دارد. سئو کلاه سفید به معنای فریب یا دستکاری موتور‌ های جستجو و یا کاربران  نیست . از سئو کلاه سفید همچنین به سئو اخلاقی نیز یاد می‌شود ، دلیل آن این است که یا اجرای بلند مدت داشته و یا از دستورالعمل‌ها و سیاست‌های صحیح جهت بدست آوردن رتبه‌های بالا در نتایج موتور‌ های جستجو استفاده می‌کند.

برخی از روش ها و تکنیک های سئو کلاه سفید بدین شرح است :

● بکارگیری کلمات کلیدی مرتبط ، شامل کلمات کلیدی کوتاه و بلند

● استفاده از کلمات کلیدی به شکل طبیعی درعنوان صفحه ، هدینگ ها، پیوندهای داخلی صفحه ، محتوای سایر صفحات و برچسب ها

● مطالعه و بررسی گزارش های تحلیلی نظیر گوگل آنالیتیک و اصلاح محتوای وب سایت مبتنی بر نتایج این بررسی ها

● اضافه کردن محتوای جدید به وب سایت به شکلی مستمر

● استفاده از ساختار پیوندی HTML یه شکلی صحیح ، به نحوی که موتور جستجو قادر به شناسایی درست هدینگ های متون و ساختار محتوا باشند

● حصول اطمینان از اینکه تمامی کدها و لینک های وب سایت معتبر هستند یا حداقل منجر به توقف روبوت های موتور جستجو نمی شوند

● ایجاد نقشه سایت به نحوی که صفحات به یکدیگر متصل بوده و روبوت موتور جستجو قادر به رفتن در درون هر صفحه باشند

● استفاده از  CSS ها برای جدا کردن محتوا از پیوندها و بدین ترتیب افزایش تراکم کلمات کلیدی با کاهش میزان پیوندهای موردنیاز جهت مراجعه

● ایجاد محتوای با کیفیت به نحوی که سایر افراد تمایل به اشتراک گذاردن آن داشته باشند

● بهینه سازی سایت برای رسانه های اجتماعی به امید جذب لینک های جذاب رسانه های اجتماعی

● برنامه ریزی برای تبادل لینک با وب سایت های مرتبط

سئو کلاه  سیاه  (Black Hat SEO )

اصطلاح سئو کلاه سیاه به مجموعه‌ای از دستورات که به منظور فریب و دستکاری الگوریتم‌های موتور های جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندی بالا بکار می‌رود. لازم به ذکر است که سئو کلاه سیاه غیر اخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جستجو یی تایید نمی‌شود . انجام تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه ممکن است که باعث افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستجو شود ولی می‌تواند منجر به پرداخت جریمه و یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو شود.

برخی از روش ها و تکنیک های سئو کلاه سیاه بدین شرح است :

● انباشت کلمات کلیدی در محتوا

● استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در برچسب ها، تگ های جایگزین و متا تگ ها

● قراردادن کلمات کلیدی در متون پنهان با تغییر رنگ فونت این کلمات و یا همرنگ کردن آن با پیش زمینه وب سایت به شکلی که قابل خواندن نباشد

● استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و انباشت کلمات کلیدی در متون قابل مشاهده به شکلی تکراری

● استفاده از صفحات ورودی یا درگاهی ، یعنی صفحاتی که مملو از کلمات کلیدی هستند که فقط از سوی موتور های جستجو قابل دیدن هستند زیرا افراد به صفحاتی با محتوای واقعی هدایت می شوند

● دوگانه برخورد کردن (Clocking): نمایش محتوای متفاوت به موتور های جستجو نسبت به آنچه افراد در بازدید از وب سایت مشاهده می کنند با شناسایی کاربران از طریق IP و یا سایر روش های دیگر

● لینک های انبوه (Link Farms) : صفحاتی با لینک های غیرمرتبط بسیار که صرفا با هدف ایجاد لینک های بیشتر برای صفحات هدف طراحی شده اند

● بکارگیری فورمها و بلاگهای اسپم و سایر رسانه اجتماعی

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO  )

سئو کلاه خاکستری بین دو روش سئو سیاه و سئو سفید، رویکرد میانه ای را برای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو ارائه می دهد . این روش ها مخاطرات و ریسک بیشتری را نسبت به روش های سئو کلاه سفید دربر می گیرند اما در عین حال جریمه یا محرومیت موتور های جستجو را همچون روش های سئو کلاه سیاه به همراه ندارند . ذکر این نکته لازم است که با توجه به تغییر سیاست ها و الگوریتم های بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو ، روشی که امسال به عنوان سئو کلاه خاکستری شناخته می شود، ممکن است در سال آینده به عنوان یک روش سئو کلاه سیاه به شمار آید.

برخی از روش ها و تکنیک های سئو کلاه خاکستری بدین شرح است :

● بکاربردن روش تراکم کلمات کلیدی به نحوی که از شکل نرمال آن خارج شود، اما در عین حال به سطح روش سئو سیاه انباشت کلمات کلیدی نیز بدل نشود

● انتشار محتوای تکراری در وب سایت های متفاوت

● لینک سازی در جاهایی که ایجاد پیوند چندان مهم نیست

● استفاده از لینک های پولی

● استفاده از روش لینک دهی سه گانه : این روش همانند روش لینک دهی تعاملی بین دو سایت است با این تفاوت که در اینجا سه وب سایت وجود دارند بدین ترتیب که وب سایت الف به وب سایت ب و وب سایت ب به جیم و به همین ترتیب وب سایت جیم به وب سایت الف لینک می دهند. هدف اینگونه لینک دهی اجتناب از ظاهر شدن به عنوان لینک های دوجانبه و شناخته شدن به عنوان لینک های یک طرفه است.

ارسال پاسخ