محتوای سئو پسند در وردپرس

چگونه یک مقاله سئو پسند در وردپرس بنویسیم

یکی از بهترین راه ها برای افزایش ترافیک مطالب و مقالات منتشرشده ، بهینه سازی آن ها برای موتور جستجو است. تنها موتور جستجو می تواند به شما برای دریافت ترافیک برای پست هایتان کمک کند. در این مقاله برخی از نکات نوشتن مقالات بهینه شده که رنک بهتری در موتورهای جستجو کسب خواهند کرد را به اشتراک می گذاریم.
هر پست بلاگ از نظر رتبه بندی موتورهای جستجو شبیه یک صفحه وب است و شما می توانید هر پست را با یک کلمه کلیدی برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی کنید.

عنوان پست و متا تگ عنوان

در ابتدا باید تفاوت بین عنوان پست و متا تگ عنوان را درک کنید :

عنوان پست : عنوانی که خواننده پست خواهد دید .
متا تگ عنوان پست : چیزی که موتور جستجو می بیند و در نتایج جستجو نمایش می دهد.

اگر متا تگ عنوانی را در تنظیمات سئو مشخص نکرده باشید ، عنوان پست همان متا تگ عنوان در نظر گرفته می شود. مهم است که کلمات کلیدی در عنوان لحاظ شده باشد. عنوان پست را کمتر از ۷۰ کاراکتر بنویسید.

متا تگ توضیحات

تمامی افزونه های سئو اجازه می دهند تا متای توضیحات را برای هر پست مشخص کنید که نقش عمده ای در رتبه بندی موتور جستجو دارد. در ۱۵۶ کاراکتر ، باید با در نظر گرفتن کلمات کلیدی شرحی کامل و جذاب بنویسید که کاربر را برای کلیک بر روی آن تشویق کند. حالا که درک درستی از اهمیت و عملکرد متای توضیحات پیدا کردید بهتر است به عقب برگردید و برای تمامی پست های قدیمی سایت تان متا تگ توضیحات بنویسید . اگر تا حالا متای توضیحات را برای مقالات خود نمی نوشتید ، از همین حالا شروع کنید.

متا تگ توضیحات

ویژگی Alt تصاویر

گوگل نمی تواند تصاویر را بخواند. متن درج شده در ویژگی Alt تصویر به تشخیص تصویر توسط گوگل کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو بخوبی می توانند موضوع تصویر درج شده در پست را درک کنند. همچنین باید از نام مناسب برای تصاویر استفاده کنید ، بسیاری از افراد تصاویر را با نام های بی معنا مانند image001.jpg آپلود می کنند که توصیف درستی از موضوع تصویر در برندارد. برای اطلاعات بیشتر مقاله بهینه سازی تصاویر را مطالعه کنید.

ویژگی alt در بهینه سازی تصاویر

لینک های داخلی و انکر تکست

ایده خوبی است هنگامی که یک پست جدید می نویسید به پست های قدیمی هم اشاره کنید تا خوانندگان پست های قدیمی تر را پیدا کنند و موتورهای جستجو نیز به دوباره خزیدن در پست های قدیمی وادار شوند. هنگامی که به پست دیگری لینک می کنید باید از انکر تکست و متن مناسبی استفاده کنید. همان طور که در مقالات قبلی اشاره کردیم گوگل متن لینک های داخلی را پردازش می کند و در واقع با صفحاتی که به آن لینک کرده اند ، برای رتبه بندی آن صفحات تصمیم گیری خواهد کرد .

تگ های H1,H2,H3

تا این جا به برخی نکات مهم برای نوشتن یک مقاله سئو پسند اشاره کردیم اما نباید یکی از جنبه های مهم سئو را نادیده بگیریم و این جنبه استفاده از تگ های هدینگ H1 , H2 , H3 به صورت بهینه در محتوا است . به طور پیش فرض در بسیاری از قالب های سئو شده ، عنوان پست با تگ H1 مشخص شده است . برای عنوان فرعی می توانید از تگ H2 و H3 استفاده کنید و به همین ترتیب برای تگ های دیگر . بهتر است برای درک بهتر محتوا بخصوص برای محتوا پست های طولانی حتما از تگ های هدینگ استفاده کنید در مقاله آموزش استفاده از تگ های Heading به طور مفصل نحوه استفاده آن ها توضیح داده ایم .

نوشتن مقاله با کیفیت و مورد تایید موتور جستجو که جز با بهینه سازی محتوا حاصل نمی شود ، تاثیر بسزایی در کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو دارد . نکات فوق که برگرفته از تجربیات ما در سئو محتوای سایت ها و مقالات آموزشی میباشد راه تولید محتوای سئو پسند را برای شما هموارتر خواهد کرد.

سئوی مقدماتی محتوای وردپرس:

  • یک طرح و طبقه بندی کلی از مطالبی که مایلید در سایت وردپرس بذارید داشته باشید.

دسته بندی قطعا به سئوی پیشرفته کمک میکنه و بسیار مؤثره. چرا که اکثر بازدیدکنندگان سایت از سایتهایی که تمرکز موضوعی ندارند و فهرست درستی از مطالبشون در اختیار کاربرا نمیذارن گریزانند و بیشتر به سایتهایی که دسته بندی درست و دقیقی دارند تمایل پیدا میکنند. به طور حتم رعایت این نکته کلیدی، ایندکس کردن و فهرست برداری از صفحات وب سایت شما توسط «ربات خزنده عنکبوتی»را آسان نموده و سرعت میبخشه.

  • «بهینه سازی محتوا» از مهمترین بخشهاییه که با تمرکز بر روی «واژه کلیدی» منجر به سئوی پیشرفته میشه.

بنابراین «محتوا» را بر اساس «کلمات کلیدی» (کلیدواژه) به سمت شیوه های سئو پسند سوق بدید. مثلاً باید ببینید و حدس بزنید که در زمینه مرتبط با نوشته و محتوایی که شما مدنظر دارید بیشتر چه کلمه ای از طرف مردم جستجو میشه (در مطلب «سئوی کید واژه» در بخشهای بعدی ترفندهایی را آموزش میدیم) و بر اساس این «کلمه کلیدی عام» محتوا را نوشته و عنوان آنرا نیز بر همون مبنا قرار بدید. تا در رتبه بالاتری در موتور جستجو در زمانیکه کاربران کلمه را در کادر جستجو وارد میکنند دیده بشید (البته افزونه ها و روشهایی برای تشخیص کلمه کلیدی نیز هست که در مطالب بعدی در مورد «کلیدواژه» عنوان میشه).

  • هرگز مطالب سایت خود را از دیگر سایتها کپی نکنید.

توصیه میشه حتما متن نوشته شده تلفیقی از ترجمه و گزیده ای از بهترین مطالب در زمینه مورد نظرتون باشه که این امر منجر به تولید محتوای ارزشمند برای بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو ست و این تکنیک رنک سایت وردپرس شما را قطعاً بالا خواهد برد. ترجمه مطالب معتبر از سایر سایتهای مرتبط به طور حتم یکی از دلایل یک سئوی خوب و پیشرفته محسوب میشه.

  • در صورت کپی مطلبی از سایت دیگر حتما منبع و لینک سایت مرجع را بدهید.

البته دوست عزیز دقت داشته باشید سایتی که به آن لینک میدید دارای رتبه سئوی بهتری نسبت به سایت شما باشه. چنانچه سایت دیگر در سئو ضعیفتر و پایینتر از رتبه سایت شما قرار گرفته باشد باعث افت سئوی سایت شما خواهد شد. دوستداران وردپرسی عزیزیکه از مرورگر mozilla Firefox استفاده میکنید یکی از تکنیکهای ساده برای مشاهده ی رنک سایت خودتون یا سایتهای دیگر به قرار ذیل هست:

به منوی Toots در نوار ابزار مرورگر فایر فاکس Firefox برید و سپس زیر منوی Add-ons را انتخاب و در صفحه باز شده از بخش سرچ (جستجو) افزونه نوار ابزار مرورگر بنام RDS Bar را نصب و فعال کنید. البته افزونه های وردپرسی برای این منظور هم وجود داره ولی به خاطر اثر منفی که بر سرعت سایت میذاره استفاده از آنها را توصیه نمیکنیم.

نصب و فعالسازی RDS Bar

RDS Bar جهت نشان دادن رتبه محتوای سایت وردپرس

بعد از فعالسازی یک نوار ابزار در زیر نوار ابزار بالای صفحه شما به نمایش در میاد که میتونید از سمت چپ عددیکه جداگانه نشاندهنده رنک جهانی و  رتبه ایرانی سایت خودتون هست را ببینید. همچنین به هر سایتی که برید به صورت خودکار این نوار ابزار رتبه بندی همون سایت را در پیج رنک، سایتهای alexaو dmoz و seomoz و … به شما نشون میده.

  • بصورت مداوم باید مطالب جدید و به روز برای ارائه داشته باشید تا برای بازدید کننده خواندنی و جذاب باشه و مدت زمان بیشتری رو در صفحه ای از سایت شما که باز کرده بگذرونه.

مطمئن باشید این مدت ماندن کاربران در سایت شما، به سئوی پیشرفته سایت وردپرس کمک میکنه و اثر مطلوب داره و یکی از معیارهای مهم برای موتورهای جستجو محسوب میشه مخصوصاً اگر چنین بازدیدهایی به دفعات از سایت و صفحه شما تکرار بشه. الگوریتم های مختلفی این مدت زمان را محاسبه می کنند یکی از آنها Page Authority ست که به کیفیت محتوا، تعداد بازدیدکنندگان و میزان لینک ورودی از دیگر سایتها میپردازه (درباره شاخص های الگوریتمها در پستهای بعدی توضیحاتی ارائه خواهد شد).

  • شما به عنوان وبمستر در سایت خودتون که با سیستم محتوای وردپرس راه اندازی شده باید به طراحی و زیبایی مطالب نوشتاری و همخوانی تصاویر با مطالب دقت داشته باشید.

کاربران فارسی زبان و به خصوص ایرانیان جذب چنین سایتهایی میشن. این قطعاً لازمه یک سئوی پیشرفته ست و نباید به راحتی از این موضوع بگذرید.

 محتوای ارزشمند

  • سعی کنید پاراگراف بندی مطالب از انسجام خوبی برخورداره باشه و ارتباط محتوایی مناسب و جذابی با کاربر برقرار کنه تا وی به خوندن ادامه مطلب ترغیب بشه.

  • انسجام موضوعی و شاخه ای (شجره ای) در پستهای مختلف داشته باشید. موضوعات مختلف که مینویسید طوری نظم دهید تا بتوانید به مطالب قبلی لینک دهید. این «لینک دهی داخلی» برای موتور جستجو بسیار مهمه و رنک سایت شما رو بالا میبره. همچنین زمان ماندن بازید کننده هم برای کسب اطلاعات بیشتر در سایت افزایش میده.

  • در درستی نگارش و نداشتن غلط املایی بکوشید. بهتره محاوره ای بنویسید یعنی مطلب لفظ قلم نباشه تا کاربران حرفه ای و مبتدی جذب سایت شما بشن. از نشانه های نوشتاری نظیر «( {: ; . , ! ?} )» در جای درستی از متن استفاده کنید. به طور حتم این یک پوئن مثبت برای «ربات خزنده» جهت «جستجوی عنکبوتی» ست.

  • بهتره قبل و یا در حین نوشتن مطلب، خودتونو جای کاربر قرار بدید تا چنانچه برای اولین بار داره این مطلبو میخونه بتونید سؤالاتی را از زبان بازدیدکننده در متن پست بپرسید تا هم روال متن به خوبی پیش بره و هم کاربر با یه متن گنگ روبرو نشه و بدونه جواب سؤالات در مورد موضوع مورد نظرشو در ادامه متنی که داره مطالعه میکنه میگیره.

  • برای گذاشتن مطالب تخصصی از کارشناسان فن و متخصصان بهره ببرید تا دچار اشتباهات تکنیکی در مطلب مورد نظر نشید.

  • در یک بازه زمانی خاص و معین برای همه موضوعات که در دسته بندی سایت آورده اید مطلب قرار بدید. یعنی هم در زمان مشخص و ثابتی مطلب رو نشر بدید (میتونید برای نشر پستها از گزینه زمانبندی پست که در – بخش آموزش کار با وردپرس (نوشته ها: انتشار نوشته) – در قسمت «پنل انتشار» آموزش دادیم اقدام کنید) و هم مثلا اگر در چهار قسمت در بخش فهرست مطالب دارید از هر چهار موضوع محتوا گذاشته و همسو در تمام فهرستها پیش برید تا الگوریتم ها و تکنولوژیهای دیگر موتورهای جستجو در زمان بررسی به یک الگوی خوبی از سایت شما در رتبه بندی رسیده و منجر به ارتقاء سایت شما در بالاترین سطح از رنک بشه. میشه گفت این نکته در سایت خودمون رعایت نشده اگه نگاهی به فهرست بندازید هنوز هیچ مطلب آموزشی در زمینه های دیگه به جز وردپرس قرار ندادیم که خودش یه نکته منفی برای رتبه بندی سایت به حساب میاد!

مدیریت زمان انتشار نوشته

مدیریت زمان نوشته

مطالبی که گفته شد به کیفیت محتوا و روشهای ارتقاء آن اشاره داشت. رعایت موارد عنوان شده در این آموزش به شما در مورد یک محتواگذاری سئو پسند و کاربر پسند کمک خواهد کرد. به نظر شما دوستدار وردپرس عزیز این مطلب مفید بود؟ در مطالب بعدی به سایر موارد کمکی در ارتقاء کیفیت و همچنین کمیت محتوا و سایر راهکارها برای کسب سئوی خوب میپردازیم.

ارسال پاسخ