گوگل ترند یا گوگل ترندز GOOGLE TRENDS

گوگل ترند یا گوگل ترندز ( GOOGLE TRENDS )

سرویس پرکاربردی برای متخصصان سئو و وبمسترهایی است که قصد شناسایی بهتر کلمات کلیدی وب سایت خودشان را دارند. در حقیقت گوگل ترند بیشترین کلمات جستجو شده در موضوع خاصی یا در مکان جغرافیایی خاصی که از طرف کاربر مشخص می شود را تعیین می کند.

همچنین گوگل ترند قادر است بین کلمات تعیین شده، مقایسه از نظر بیشترین آمار جستجوها را انجام دهد. گوگل برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی بود که از گوگل ترند پرده برداری کرد.

با ابزار گوگل ترند همچنین می توانید مباحث مورد علاقه افراد را در سراسر جهان پیدا کرده و مقایسه کنید. علاوه بر آن گوگل ترند به شما نشان خواهد داد که کلمات چقدر در موتور جستجوی گوگل در بازه های زمانی مختلف جستجو شده است.

یکی از شگردهای توپ دیزاین برای شناسایی مهمترین کلمات کلیدی یک وب سایت استفاده از امکانات گوگل ترند ( GOOGLE TREND ) است. گوگل ترند تاثیر زیادی در تشخیص متخصصان سئو و بهینه سازی سایت در تشخیص مهمترین کلمات کلیدی دارد.

چگونه از GOOGLE TRENDS در سئو استفاده کنیم؟

GOOGLE TRENDS یکی از بهترین و سریع ترین ابزارهای کاربردی در سئو و بهینه سازی وب سایت است. این ابزار همه کاره بوده و مثل یک چاقوی سوئیسی بسیار مفید خواهد بود. اگر شما بخواهید تنها از یک ابزار سئو برای طراحی کمپین بازاریابی اینترنتی استفاده کنید، این یکی از برنامه هایی است که می تواند چنین خدماتی به شما ارائه کند.

کار کردن با GOOGLE TRENDS

در زمان جست و جو در برنامه GOOGLE TRENDS شما می توانید چهار متغیر و پارامتر را انتخاب کنید:

جستجوی وب، جستجوی عکس، جستجوی اخبار، جستجوی محصولات و جستجوی یوتیوب

جهانی و یا کشوری خاص به عنوان هدف

از سال 2004 تا به حال، 7 روز گذشته، 30 روز گذشته، 90 روز گذشته، 12 ماه گذشته و یا انتخاب سالی خاص

تمام دسته بندی ها، هنر و سرگرمی، ماشین و وسایل نقلیه، زیبایی و زیبایی اندام، کتاب و ادبیات، تجارت و صنعت، کامپیوتر و الکترونیک، مالی، غذا و نوشیدنی و یا انتخاب بازی

شما می توانید تا 5 عبارت جستجو را در یک زمان با هم مقایسه کنید. در ضمن شما می توانید عبارت ها را در یک گروه جا داده و 5 گروه را نیز با هم مقایسه کنید. هر گروه می تواند تا 25 عبارت را در خود جای دهد.

برای مثال

 مداد + خودکار + کاغذ (گروه 1)

 چسب + منگنه + دفتر + خط کش (گروه 2)

 پاک کن + گیره کاغذ (گروه 3)

وقتی شما از علامت + بین عبارت جست و جو استفاده می کنید، گوگل ترندز عبارت ها را با هم جست و جو می کند.

اعداد روی نمودار نشان دهنده تعداد جست و جوهایی است که برای عبارت خاص انجام شده است. این اعداد نسبت به تعداد کل جست و جو ها در گوگل نشان داده می شود. آمار نشان دهنده تعداد حجم واقعی جستجوها نیست زیرا داده ها طبیعی سازی شده و در مقیاس 0 تا 100 نشان داده شده است. هر نقطه در نمودار بر بیشترین نمره یا 100 تقسیم شده است. وقتی ما داده کافی نداشته باشیم، عدد 0 نشان داده خواهد شد.
گوگل جستجوها و جداول محبوبترین کلمات و عبارات کلیدی را هم در Google Trendss نشان می دهد. این عبارتت های جستجو بر اساس تاریخ و دسته بندی آنها لیست می شوند. در دست داشتن چنین داده های ارزشمندی بسیار عالی است، اما شما باید بدانید چطور آنها را بکار بگیرید. این مقاله به شما نشان می دهد چطور اطلاعات را در سئو بکار ببرید.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی

در آنالیز کلمات کلیدی، از آنجا که GOOGLE TRENDS آمار واقعی جست و جو را نشان نمی دهد، بهتر است این ابزار در ترکیب با KEYWORD PLANNER (برنامه ریز کلمات کلیدی) استفاده شود. GOOGLE TRENDS آمار طبیعی یا سطح نسبی روندها برای یک عبارت را در طول زمان نشان می دهد. این برنامه می تواند سطح محبوبیت بین عبارت های هدف را نیز مقایسه کند.
بگذارید فرض کنیم شما تجارت لوازم یدکی ماشین دارید. چه زمانی افراد بیشترین تمایل را به لوازم یدکی ماشین را داشته اند؟ چه اتفاقی باعثث جذب ترافیک خواهد شد؛ عبارت “لوازم یدکی ماشین” یا عبارت “لوازم یدکی خودرو”؟

در مثال بالا پارامترهای سر تاسر دنیا از سال 2009 تا بحال تنظیم شده است. همانطور که می بینید با توجه به آمار بالا مردم برای خرید گوشی های موبایل به سیستم عامل اندروید بیشتر علاقه دارند و بعد از سیستم عامل IOS و در آخر ویندوز موبایل ، همانطور که در نمودار مشخص است از اکتبر 2009 علاقه مندی سیستم عامل اندروید و IOS نزدیک به هم هست شاید به دلیل اینکه قدرت خرید افراد برای خرید موبایل اپل کمتر می باشد.

هدف گیری منطقه ای

GOOGLE TRENDS داده های جستجو را به منطقه ها تقسیم می کند. همان طور که در تصویر زیر می بینید، داده های مربوط به محبوبیت اندروید وجود دارد. در این شکل بیشتر سطح محبوبیت در ایالت های واشنگتن و آریزونا قابل مشاهده است.

اگر شما در حال انجام دادن سئو منطقه ای یا PPC (تبلیغات PAY PER CLICK) منطقه ای هستید، این داده می تواند ارزش بسیار زیادی داشته باشد.

دزدی اخبار

اخبار دزدی اخیرا به یکی از روش های رایج سئو تبدیل شده است. بر اساس تعریف دیوید میرمان اسات “اخبار دزدی فرآیندی است که در آن شما ایده ها و زوایای خاص خود را به اخبار داغ و تازه اضافه می کنید. بدین وسیله اخبار شما و تجارت شما را نیز همراه با آن اخبار داغ پوشش می دهند.”
اگر جستجوهای داغ وجود نداشته باشد نیز هر کسی می تواند یک اخبار داغ ایجاد کرده و سپس اخبار دزدی کند. فرمول دزدیدن اخبار بسیار سادهه است:

یک عنوان برای الگوی خود انتخاب کنید.

در مورد آن بلاگ بسازید و بنویسید.

آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ( از هشتگ (برچسب های توضیح تویتر) استفاده کنید.)

اخبار را بیش از حد جلوه ندهید.( مثلا بیش از حد بر غمناک بودن مسئله تأکید نکنید.)

تولید محتوای مناسب بوسیله گوگل ترندز

جداول نتیجه ها یکی از بهترین منابع برای دست یافتن به ایده های محتوا است. جداول برترین ایده هایی که افراد واقعاً به آنها علاقه مند هستند را به شما نشان می دهند. به مثال لوازم ماشین برگردیم، در این مثال شما می توانید به بخش شرکت های ماشین سازی رفته، بر روی “BMW” کلیک کرده و سپس روی “EXPLORE (بررسی)” در ستون سمت راست کلیک کنید.

نتایج نشان می دهد که نوشتن مقاله در مورد سیستم عامل اندروید می تواند باعث جلب توجه افراد شود. اگر کلمه “ANDROID” زیر رتبه بندی ها نشان داده شود، جست و جوی این عبارت بیش از 500 درصد بوده است.

لینک بیلدینگ (لینک سازی)

لینک ها هنوز محرک اصلی رتبه بندی شما در موتورهای جستجوگر محسوب می شوند. شما می توانید با ایجاد محتوایی که برای افراد جالب بوده و آن را می خوانند لینک سازی کنید. لینک ها معیار موفقیت تلاش های بازاریابی اینترنتی شما محسوب می شوند.

محتوای تصویری

اولین نتیجه ای است که اگر پارامتر وب سرچ را در GOOGLE TRENDS قرار دهید، مشاهده خواهید کرد :

این دقیقا نشان می دهد چرا این ابزار می تواند در تولید محتوای تصویری به شما کمک کند.

اگر می خواهید چنین بازی را در GOOGLE TRENDS انجام دهید.

برنامه GOOGLE TRENDS را باز کنید.

کلمه کلیدی خود را وارد کنید.

عبارت جستجو را از “WEB SEARCH” به “YOUTUBE SEARCH” تغییر دهید.

مشورت کنید

آیا ایده ای وجود دارد که بتواند به عنوان ایده ای خاص استفاده کرد؟

آیا روندی وجود دارد که بتوان از آن استفاده کرد؟

این داده را می توان برای بهینه سازی فیلم ها نیز استفاده کرد. شما می توانید با استفاده از داده ها:

عنوان های عالی بسازید.

تگ های مناسب بسازید.

توضیحات آنها را بهینه سازی کنید.

مانیتورینگ برند

البته این مسئله تنها برای “برندهای بزرگ” کار می کند که حجم جستجوی کافی دارند. در عکس پایین شرکت هایی که این سیستم عامل اندروید را با محصولات خود ارائه می دهند را نشان می دهد:

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین مسایل برای گوگل استفاده از محتوای موضوعی تازه است. GOOGLE TRENDS یکی از چند ابزار عالی است که می تواند ایده های عالی به شما ارائه کند. این ایده های عالی به معنای جذب ترافیک سایت و لینک بیلدینگ خواهد بود.

گوگل ترندز
با کمک گوگل ترندز به کسب و کار اینترنتی خود رونق دهید!,ابزار GOOGLE TRENDS یکی از ابزارهای مفید شرکت گوگل است که از طریق آن می توانیم نیازها و رفتارهای مخاطب محصولات و خدماتی را که ارائه می دهیم، تحلیل کنیم.

هدف اولیه شرکت گوگل از ارائه این ابزار، نمایش روند بازار برای فروش محصولات مختلف و ارائه اطلاعات آماری در زمینه مسائل پزشکی و اجتماعی بود. اما به مرور ابزارهای GOOGLE INSIGHTS و GOOGLE TRENDS با هم ادغام شدند و در حال حاضر استفاده از این ابزار مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارد.

در پایان هر سال میلادی گوگل کتابچه ای منتشر می کند که در آن رفتارها و علایق مردم کشورهای مختلف براساس کلماتی که در گوگل جست و جو کرده اند، مشخص می شود. این اطلاعات می تواند برای کارآفرینان و صاحبان مشاغل مختلف بسیار مفید باشد.

شما نیز می توانید از طریق آدرس اینترنتی GOOGLE.COM/TRENDS/EXPLORE به گوگل ترندز دسترسی داشته باشید و بازار هدف خود را تجزیه و تحلیل کنید.

امکاناتی که ابزار گوگل ترندز در اختیار شما قرار می دهد عبارتند از:

–    امکان مقایسه میزان جست و جوی کلمات کلیدی مختلف در بازه زمانی مشخص.

–    نمایش نقشه جغرافیایی و مشخص کردن مکان جست و جوکنندگان براساس کشور، استان وش هر.

–    پیشنهاد کلمات کلیدی مشابه که کاربران آن ها را جست و جو می کنند.

–    پیش بینی میزان جست و جوی کلمات کلیدی در آینده براساس اطلاعات سال های قبل.

–    نمایش کلمات کلیدی که بیشترین رشد را در ماه های اخیر داشته اند.

–    علایق و افکار مردم در شهرها و کشورهای مختلف براساس کلماتک لیدی که در بازه های زمانی مختلف جست و جو می کنند.

برای این که بیشتر با کاربردهای مفید این ابزار آشنا شوید، چند مثال در این زمینه ارائه می کنم:

مثال 1: فرض کنیم که شما تمایل دارید که یک برند جدید در زمینه دوربین مداربسته تولید یا به کشور وارد کنید و قبل از انجام چنین کاری بدانید که چند مشتری بالقوه برای این کار وجود دارد و در چه زمانی از سال بیشترین فروش را خواهید داشت.

همچنین ممکن است بخواهید در مورد این که در کدام استان کشور می توانید فروش بهتری داشته باشید تحقیق کنید.

برای انجام چنین کاری می توانید با وارد کردن کلماتکلیدی دوربین مداربسته و نصب دوربین مدار بسته در ابزار GOOGLE TRENDS روند جست و جوی عبارات فوق را بررسی کنید و اطلاعات جالبی به دست آورید. پس از بررسی این عبارات در گوگل می توان تشخیص داد که:

–    نیاز جامعه به دوربین مداربسته از سال 2009 تا کنون رشد بسیار زیادی داشته است و کماکان روند رشد آن ادامه دارد.

–    برخلاف تصور اولیه، بیشترین تقاضا برای خرید و نصب دوربین مداربسته در استانهای آذربایجان غربی، مازندران، خراسان رضوی، اصفهان و قم وجود دارد و تهران در رتبه هفتم قرار دارد.

–    میزان جست و جوی عبارت دوربین مدار بسته از دوربین مداربسته بیشتر است، ی

عنی اکثر افراد بین کلمات مدار و بسته فاصله می گذارند. افرادی که بین کلمات مدار و بسته فاصله می گذارند در استان های مرکزی، اردبیل، مازندران، همدان، زنجان، خراسان رضوی و قزوین قرار دارند و تهرانی ها این عبارت را کم تر جست و جو می کنند.

–    کلمه کلیدی نصب دوربین مداربسته تنها در تهران جست و جو می شود.

–    جست و جوی عبارت آموزش دوربین مداربسته در ماه های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و افراد زیادی به دنبال یادگیری نصب دوربین مداربسته هستند.

با توجه به اطلاعات فوق می توانید برنامه ریزی مناسبی برای نحوه تبلیغات و معرفی کالای خود داشته باشید و بهتر با طرز فکر و نیازهای جامعه آشنا شوید.

مثال 2: شما می خواهید داروی جدیدی در زمینه جلوگیری از ریزش مود تولید کنید، می خواهید در مورد میزان فروش این کالا در کشور تحقیق کنید. برای چنین کاری کلمات کلیدی ریزش مو، کاشت مو و جلوگیری از ریزش مو را مورد بررسی قرار می دهیم.

اطلاعاتی که با تحلیل کلمات کلیدی فوق بدست می آیند عبارتند از:
–    کلمه کلیدی ریزش مو جست و جوی بالایی دارد و روند جست و جوی آن رو به رشد است. همچنین کاشت مو نیز رشد قابل توجهی داشتهه است.

–    بیشترین جست و جوی عبارت کاشت مو به ترتیب در شهرهای کرمانشاه، تهران، همدان، اهواز، شیراز، کرج و تبریز وجود دارد و بیشترین جست و جوی عبارت ریزش مو در همدان، شهرکرد، ارومیه، تبریز و اردبیل است.

–    علاوه بر کلمات فوق،  کاربران کلماتی مانند: دکتر کاشت مو، روش کاشت مو، کلینیک کاشت مو، کاشت مو طبیعی، مرکز کاشت مو، درمان ریزش مو، جلوگیری ریزش مو، علت ریزش مو، شامپو ریزش مو، تقویت مو و… جست و جو می کنند.

–    بیشترین جست و جوی عبارات مرتبط با ریزش مو در فصل پاییز صورت می گیرد. (تحقیق در مورد علت این موضوع می تواند جالب باشد.)

همچنین می توان با استفاده از گوگل ترندز در مورد مسائل اجتماعی و پزشکی تحقیق کرد. به عنوان مثال بررسی میزان رشد سرطان در سال های اخیر در ایران و مقایسه آن را با کشورهای دیگر و یا بررسی روشهای تبلیغاتی در کشورهای مختلف.

برای مشاهده آمار دقیق تعداد جست و جوی کلمات کلیدی می توان از ابزار KEYWORD PLANNER استفاده کرد که در مقالات بعدی در مورد آن توضیحات بیشتری خواهم داد.

استفاده بهتر از گوگل ترندز و کلمات کلیدی

یکی از مواری که گوگل ترندز میتواند به ما کمک کند حالات مختلف نوشتن یک عبارت است ، مثلا” اختلاف بین WEBDESIGN  و   WEB DESIGN  را به دست بیاوریم و ببینیم کدام یک بیشتر برای جستجو استفاده میشود .

حتی میتوانیم چند کلمه را با هم وارد کرده و آنها را با یک کاما ( انگلیسی ) از هم جدا کنیم که در این صورت گوگل ترندز آنها را با هم مقایسه میکند و در نمودار نمایش میدهد .

استفاده از گوگل ترندز در انتخاب کلمات کلیدی و تبلیغات

خوب با این امکاناتِ ( هرچند محدود و هنوز کامل نشده ) گوگل ترندز میتوان ، در انتخاب کلمات کلیدی برای نوشته ، سایت و حتی برای تبلیغات در گوگل یا فیس بوک استفاده کرد . میتوان کلماتی را که بیشتر مورد کاربرد بوده اند و شکلی که کاربران بیشتر از آن استفاده میکردند را بدست آورد و روی آن مانور داد .

یک مثال واقعی  :

یکی از دوستان من که صرافی دارند ، مایل بودند به لحاظ سئو رتبه بهتری بدست بیاورند ضمن آنکه تبلیغات کلیکی در گوگل و فیس بوک هم انجام میدادند . یکی از کارهایی که من کردم و خیلی هم جواب داد طریقه جستجوی کاربران در گوگل بود . یکی از کلماتی که ذهن مرا مشغول کرده بود خود کلمه صرافی با نگارش فینگلیش !!! بود . سه حالت برایم متصور بود که شاید کاربران آن کلمه را به آن شکل جستجو کنند . SARRAFI , SARAFI , و SARAFY وقتی آنها را در گوگل ترندز مقایسه کردم دیدم به شکل چشم گیری کلمه SARAFI  بیش از همه مورد جستجو قرار گرفته است ، در حالی که بیشترین مانور در سایت و تبلیغات بر روی SARRAFI صورت گرفته است . با این اتفاق ساده  بخشی از جستجوگران را به این سایت هدایت کردم . و البته دهها نکات ریز و درشت دیگر که خوب از جمله اسرار مشتری است و امکان باز گو کردنش نیست .

این ابزار گوگل تا به حال به من ( و البته بیشتر به مشتریانم ! ) کمک شایانی کرده است . هنوز این ابزار نقائص و مشکلاتی دارد که در حال تکامل است ولی با اینحال یکی از بهترین انتخاب ها برای سئوکاران مبتکر میباشد … آنهایی که در سئو تخصص دارند و آنرا حرفه ای دنبال میکنند …

البته  خوب میدانیم که گوگل ترندز نه برای انتخاب کلمات کلیدی که برای اهداف بسیار بزرگ تر و پیچیده تری ، ساخته شده است . بررسی علایق جوامع و توده های مختلف ، بررسی موارد مورد توجه مناطق خاص و اهدافی اینچنین میتواند از موارد استفاده این ابزار تحقیقاتی باشد

ارسال پاسخ